Κυριακή 3 Οκτωβρίου 2010

Η ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗΣ (ΜΕΡΟΣ 2ο και τελευταίο)


Η ιδέα για αυτό το "πείραμα σκέψης" μου προέκυψε όταν μια μέρα σε ένα τμήμα της Α΄Λυκείου με ρώτησαν πως λέγεται η έλλειψη στα Αγγλικά. Μαθηματικός ούσα ακούγοντας "έλλειψη" σκέφτηκα το γνωστό Γεωμετρικό Τόπο των σημείων του επιπέδου, των οποίων το άθροισμα των αποστάσεων από δυο άλλα σταθερά σημεία του επιπέδου είναι σταθερό! Τα παιδιά μου εξήγησαν πως εννοούσαν την έλλειψη της βαρύτητας και τότε, για μια ακόμη φορά, σκέφτηκα πόσο διαφορετικά μονοπάτια ακολουθεί η σκέψη του καθένα μας όταν "αποκωδικοποιεί" ένα μήνυμα.
Ζήτησα, λοιπόν, από τον φίλο μου Λ.Δ. να μου κάνει το παραπάνω σκίτσο, στο οποίο πρόσθεσα τις τρεις εικόνες και τις λεζάντες και το ανάρτησα λίγες μέρες πριν. Στη συνέχεια ζήτησα από τα παιδιά να δουν την ανάρτηση και να μου πουν ποια λέξη νομίζουν ότι είναι η ζητούμενη.

Αποδείχτηκε πως η φαντασία είναι αχαλίνωτη και άκρως υποκειμενική! Είχε πολύ ενδιαφέρον.




Εκτός από τους μαθητές, απάντηση μου έστειλαν και φίλοι. Η συνάδελφος ΧΖ, βρήκε αμέσως τη λέξη  και μάλιστα την έγραψε σε σχόλιο, το οποίο διέγραψα έγκαιρα. Συγγνώμη Χριστίνα!
Επίσης ο φίλος ΓΒ, βρήκε πως η λέξη που ζητούσε η Δασκάλα του σκίτσου ήταν η έλλειψη!
Να σημειώσω πως και ο ΓΒ έχει υψηλή μαθηματική παιδεία και άρα γνώση των Γεωμετρικών Τόπων. Αντιθέτως ο ευφυής φίλος μου ΔΧ, που συχνά με εκπλήσσει με τις ιδέες του, δεν σκέφτηκε καθόλου την "έλλειψη", θεωρώντας μάλιστα πως ο καθρέφτης στην πρώτη φωτογραφία είναι στρόγγυλος και το οβάλ του σχήμα οφείλεται στη γωνία λήψης. Ο ΔΧ ασχολείται με τη φωτογραφία! 
Οι μαθητές, τέλος,  μου είπαν λέξεις όπως: "άνθρωπος", "εικόνα", "είδωλο" κλπ.
Την έλλειψη την διδάσκονται στη Β' Λυκείου, άρα οι μαθητές της Α' δεν την έχουν στο ρεπερτόριο των μαθηματικών γνώσεων τους!

Θέλω να ευχαριστήσω όλους όσους έστειλαν απάντηση και να παραθέσω την αναλυτική περιγραφή του συνειρμού της φίλης μου ΧΖ, όπως ακριβώς μου τον έγραψε:

" Πάντως, η εικόνα με τον καθρέφτη συνειρμικά δε μου έφερε το σχήμα της έλλειψης όπως είναι ο ίδιος ο καθρέφτης, αλλά ότι λείπει από τη φωτογραφία το αντικείμενο που απεικονίζεται στον καθρέφτη, δηλ φαίνεται το είδωλο και λείπει το αντικείμενο - επίσης, σκέφτηκα πρώτα από τη μεσαία φωτο ότι αυτός δεν μπορεί να πέφτει με αυτόν τον τρόπο προς το έδαφος, άρα κάτι του λείπει πχ το παραπέντε που θα κρατούσε, αλλιώς είναι παράλογη η στάση του στη φωτο και μετά σκέφτηκα ότι αυτό εκφράζει και η τρίτη φωτο (είναι προφανής η έλλειψη των στοιχειωδών για το παιδάκι), οπότε μετά τελευταία σκέφτηκα το είδωλο κλπ για την πρώτη φωτο.
Τι μυστήρια μονοπάτια ακολουθεί το μυαλό του ανθρώπου! Τίποτα δεν είναι προφανές!!
Χρ "
 
Ακριβώς αυτό! Τι μυστήρια μονοπάτια ακολουθεί το μυαλό του ανθρώπου!!
Ήμουν πεπεισμένη πως βλέποντας τον οβάλ καθρέφτη ένας μαθηματικός σκέφτεται κάτι όπως το


  Μα τελικά, τίποτε δεν είναι προφανές!

ΚΑΛΗ ΒΔΟΜΑΔΑ!

1 σχόλιο:

  1. Ευχαριστούμε Κατερίνα για τις σκέψεις που μας προκαλείς και προσκαλείς να κάνουμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή